zaterdag 4 augustus 2012

Dag +2, een normale dag

Ik doe mijn ogen open. 
Amai ik ben moe. Het is donker, pikdonker. Oops ik ben in slaap gevallen en aan het weinig licht te zien is het al heel laat. 

Oei ik mag hier niet bij Senne slapen!

Ik herinner me niet dat ik Senne zijn tanden heb gepoetst of zijn pyjama heb aangedaan. Hoe ligt die hier dan nu? Hij is stil dus hij zal wel slapen. Het is precies lang geleden dat er een verpleger is binnen geweest.

Ik sta recht en merk dat ik in bloot bovenlijf ben, ik heb geen masker aan en geen handschoenen. Shit, wat als hier een verpleger binnenkomt. Hoe komt het dat ik hier in slaap gevallen ben.
Snel kijken of met Senne alles goed is en dan snel naar huis, Hella zal wel ongerust zijn. Hoe laat is het nu? Aha 1 uur.
Tiens, in het ziekenhuis is toch geen wekkerradio. 
Ik sta in het midden van onze slaapkamer. Ah ok, nog 5 uur slapen en dan beginnen we er pas aan.

Een niet zo'n normale nacht die een normale dag aankondigde.

Senne was goedgezind wakker en had toch wel trek. Op de poeppijn na alles ok. En dan beginnen we aan een voorlopig normale dag. Zo'n dag kan je in drie onderdelen verdelen: 30% motiveren, 35% zorg en 35% die de papa en mama zelf een beetje kunnen invullen met bloggen, eten, lezen of spelletjes spelen met Senne.  
Het motiverende deel bevat wassen, tanden poetsen, mond spoelen, ervoor zorgen dat Senne niet altijd in zijn bed ligt, ervoor zorgen dat hij niet alleen spelletjes op de iPad speelt of TV kijkt, pilletjes slikken, siroopje nemen, aërosol lang genoeg in de mond houden, kalmeren bij het bloeddruk nemen of bij onderzoeken van de dokter, motiveren om toch kaka te doen, om genoeg te eten en te drinken, om op de weegschaal te staan of pipi in het potje te doen, om zijn handen te wassen,... 
Al moet ik zeggen dat dit motiverende werk al bijna gehalveerd is doordat Senne het reeds allemaal begint te kennen en superflink is.
Het zorgende deel overlapt voor een groot deel het motiverende. Je moet er echter vooral voor zorgen dat alles gestructureerd is en dat je steeds alles bij de hand hebt. Als er op dit vlak een beetje structuur in het ziekenhuis zou zijn, zou dit vlot verlopen maar nu moet je voor alles zelf zorgen. Maar goed, ook hier krijg je routine in. Het begint met het zorgen voor een nieuwe fles water, een flesje cola en een lepeltje voor bij het bolletjes medicament, bedlinnen (ja elke dag nieuwe en dan moet je het bed en matras ook nog ontsmetten) handdoeken, washandjes, tandenborstel, proper mes, nierbekkens, propere bekertjes, nieuwe natte en droge doekjes, pampers, de nieuwe kleren en pyjama en natuurlijk de maaltijden niet te vergeten die je ook zelf moet warm maken.
Al deze zaken moeten dagelijks ververst worden en moet je zelf voor zorgen of bij de verpleging achter hengelen. Elke keer je uit de kamer moet, ben je onmiddellijk 10 min kwijt omdat je om terug binnen te komen je handen moet wassen steriliseren, masker, schort en handschoenen moet aandoen. 
Maar met de nodige routine is dit dus een normale dag

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wil je een berichtje nalaten post dit dan hier. Je reactie wordt pas na een dag op de blog geplaatst.